Tuesday 18 December 2018

Matlamat, hala tuju UMNO terus kabur

Mohd Nasaruddin Parzi  -  18 Disember, 2018

UMNO kini berada di satu persimpangan sukar, sama ada terus berusaha menyalakan api perjuangan Melayu dan Islam atau dibelenggu kehancuran.
Siapa pula pemimpin yang akan keluar dan pentadbiran UMNO dari negeri mana lagi yang akan lumpuh selepas ini bukan lagi perkara yang mesti diselindung. Mungkin ini berlaku atau sebaliknya, biarlah ceritanya terus berlegar dalam perbincangan umum.
Paling jelas kini, begitu ramai dalam kalangan ahli dan pemimpin UMNO sudah secara terbuka mengkritik batang tubuh presidennya. Bukan hanya membabitkan soal hala tuju parti, tetapi juga berkait pertuduhan di mahkamah yang dihadapi beliau.
Dua perkara ini yang membangkitkan kritikan jelas dalam kalangan mereka terhadap Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, walaupun Presiden UMNO itu berulang kali menjelaskan hala tuju parti Melayu yang ditubuhkan pada 11 Mei 1946 itu ialah mahu jadi kerajaan.
Bentuk gabungan
Bagi mencapai matlamat itu, UMNO hanya ada dua pilihan iaitu membentuk gabungan dengan mana-mana parti dalam Pakatan Harapan (PH) atau memenangi Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-15 di bawah panji Barisan Nasional (BN) atau apa-apa gabungan yang mungkin mereka rancangkan.
Ahmad Zahid berulang kali juga menjelaskan kebimbangan beliau kini bukan hanya berkisar soal kedudukan UMNO sebagai pembangkang saja, sebaliknya berkait masa depan Melayu dan Islam.
Atas dasar itu, sebaik saja tewas PRU Mei lalu, UMNO dan PAS terus dilihat akrab. Macam abang dan adik. UMNO sedia menerima PAS sebagai sebahagian rakan gagasan politiknya, dengan pendekatan itu kelihatan disambut baik orang UMNO.
Tiada petunjuk jelas kerjasama PAS-UMNO
Namun, di pihak PAS, nadanya suam-suam kuku atau samar-samar. Tidak ada petunjuk jelas bahawa kerjasama politik PAS-UMNO akan dapat dimeterai. Namun, pada masa ini, kedua-dua parti mengambil tanggungjawab untuk memastikan hal dan isu Melayu dan Islam mesti diperjuangkan secara bersama.
Keadaan sedemikian mula membangkitkan kebingungan sebilangan kecil pemimpin UMNO sendiri, terutama persoalan mengenai apakah pengakhiran kepada kerjasama UMNO-PAS ini? Bolehkah kerjasama politik dimeterai dua parti ini untuk membina sebuah gabungan baharu, dengan matlamat akhir membentuk kerajaan seperti mana yang dituntut Ahmad Zahid sendiri? Apatah lagi yang melawan UMNO di semua kerusinya ialah PAS.
Bertitik tolak daripada hubungan akrab ini juga, wujud gerakan mengadakan himpunan ummah. Walaupun ia digagaskan oleh beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu-Islam, namun UMNO-PAS pihak utama di belakang tabir yang menjayakannya.
Sebagai permulaan, gerakan ini membangkitkan penentangan kepada Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). Siapa yang berada di sekitar Dataran Merdeka pada 8 Disember lalu, pasti melihat rastusan ribu umat Melayu Islam berhimpun, menandakan kejayaannya.
Ahmad Zahid dalam ucapannya pada perhimpunan itu, menjelaskan isi hatinya mahukan orang PAS dan UMNO bersatu mulai sekarang. Beliau juga menjelaskan bahawa UMNO dan PAS akan terus bekerjasama jika ada isu babitkan Islam dan Melayu.
Di sebalik kisah kejayaan himpunan itu yang disebut dibibir rakyat di media sosial, tiba-tiba ada pula roadshow rahsia oleh seorang pemimpin UMNO yang membangkitkan mengenai cadangan satu gabungan baharu kerajaan.
Gerakan ini didakwa mendapat persetujuan dan restu Ahmad Zahid. Roadshow ini bermula di Selangor dengan pertemuan awal dibuat membabitkan ketua Pemuda bahagian di negeri terbabit.
Berdasarkan perkongsian beberapa ketua Pemuda UMNO bahagian Selangor yang ditemui BH, mereka mengakui pemimpin itu menjelaskan mengenai strategi terbarunya dalam memastikan UMNO menjadi kerajaan.
Antara yang dirancangkan oleh pemimpin itu termasuk penggabungan UMNO dengan PKR dan DAP serta menolak kemasukan PAS serta Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU). Sementara kedudukan Parti Amanah Negara (AMANAH) dan Parti Warisan Sabah (WARISAN) tidak begitu jelas kerana sekejap dimasukkan, sekejap dikeluarkan.
Mereka juga menjelaskan, kononnya gabungan itu akan dinamakan sebagai Gabungan Harapan atau Pakatan Nasional. Turut dijanjikan pemimpin itu, semua ini akan dilakukan sebaik saja Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri, menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad.
Wujud tiga kumpulan dalam UMNO
Di atas kertas, cadangan ini mungkin berupaya menepati matlamat yang Ahmad Zahid mahukan untuk menjadikan UMNO kembali di tampuk kerajaan. Namun, cerita roadshow ini sendiri telah membangkitkan tentangan yang begitu kuat dalam kalangan pemimpinnya sendiri.
Rentetan daripada tentangan ini, seolah-olah sudah wujud tiga kumpulan dalam UMNO iaitu yang menyokong Zahid, Dr Mahathir, sementara satu lagi kumpulan mahukan UMNO tidak diharamkan dan terus kekal sebagai pembangkang di Dewan Rakyat.
Jika benar dan rancangan ini menuju realitinya, persoalan juga berbangkit. Apa pula akan jadi dengan kerjasama UMNO-PAS yang selama ini didendangkan sebagai memenuhi tuntutan penyatuan ummah dan berjuang atas panji Melayu dan Islam.
Kini, penentuannya berada di tangan Ahmad Zahid dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Mereka mesti bermuhasabah dan memilih satu kesimpulan yang jelas.
Mesej hala tuju Zahid nampak, namun jalan pelaksanaannya bersimpang siur dan tidak mengambil kira persetujuan ahli akar umbi. Inilah apa yang mungkin dimaksudkan oleh ramai pemimpin UMNO sebagai hala tuju parti yang kabur.
https://www.bharian.com.my

No comments:

Post a Comment

Popular Posts